Elevul român

Elevul român este o specie destul de răspândită in România. De fapt, el traieşte în fiecare oraş, sat sau comună din România. Succesul lui ca specie se datoreaza anumitor factori pe care vom încerca să-i studiem acum.

Pentru început, sa facem o clasificare a elevilor români. Ei se împart in:

elevi de

  • şcoala primară
  • şcoala generala
  • liceu

Azi ne vom ocupa de elevii de liceu, ei fiind subspecia cea mai interesantă.

Elevii de liceu cutreieră liberi meleagurile ţării, fiind mai des întâlniţi in mediile urbane. Ei reprezintă subspecia din vârful lanţului trofic în cadrul speciei elevului român – elevii de şcoală generală temându-se, în general, de ei iar cei de şcoală primară fiind consideraţi nesemnificativi din punctul lor de vedere.

Duşmanul natural al elevului român este profesorul român. Elevii de liceu posedă o varietate mare de metode care le asigură succesul supravieţuirii şi care îi ajuta sa evite să fie anihilaţi de profesori. Vom încerca aici sa analizăm unele din aceste metode, ele fiind prea multe pentru a le putea cuprinde pe toate.

Una din metode este disimularea. Este o metodă destul de des întâlnită in regnul animal si chiar vegetal: o specie de potârniche nordică pretinde că este rănită pentru a atrage prădătorii si a-i îndepărta de cuib; o specie de şarpe, nu numai că se preface mort cand este ameninţat, dar chiar emite un miros specific de cadavru. Disimularea in cazul elevului român se prezintă sub mai multe forme:

  • minciuna – ex. „Ma scuzaţi, eu mi-am scris tema dar ne mutăm şi mama mi-a rătăcit caietul prin casă.” „Vă rog sa nu ma ascultaţi, nu am putut să invăţ pentru că aseară ne-a inundat vecinul de deasupra si a trebuit să scoatem toate covoarele, să le spălăm….”
  • prefăcătoria – elevul român are o capacitate umitoare de a-şi schimba tonalitatea vocii, expresia feţei şi chiar culoarea pielii, toate cu scopul de a face duşmanul – profesorul român – să creadă că elevul este mult prea bolnav să fie ascultat, sa dea lucrare, sa participe la ore sau chiar sa rămână la ore.

O alta metodă de succes este enervarea duşmanului. Pentru elevul român reprezintă o luptă câştigată, o victorie importantă, chiar dacă războiul final e câştigat tot de profesor. Sunt mai multe modalităţi prin care se poate obţine acest lucru:

  • ignorarea profesorului – reprezintă o metodă de succes având în vedere că profesorul român are nevoie de doze constante de adulaţie pentru a putea supravieţui. Privându-l pe acesta de doza zilnică, se ajunge la situaţia în care profesorul, din ce in ce mai iritat, îşi pierde controlul – moment în care poate fi manipulat foarte uşor să încalce regulamentul sau regulile simple de bun simţ. Metoda, deşi eficace, prezintă totuşi pericole: este urmată, în general, de acţiuni vindicative pline de succes pentru ca, sa nu uităm, profesorul român este deasupra elevului român în lanţul trofic.
  • ironia, sarcasmul – ca în orice specie, şi în cea a profesorului român, se nasc exemplare slabe, doar că, spre deosebire de alte specii, aceste exemplare nu sunt eliminate la naştere sau in fragedă pruncie. Elevul român are o capacitate uluitoare de a depista aceste exemplare şi de a profita de incapacitatea lor de a răspunde în mod corespunzător atacurilor verbale. Problema cu aceasta metodă este că, pentru a compensa lipsurile intelectuale ale exemplarului din corpul didactic, acesta îşi dezvoltă agresivitatea peste normele admise. Prin urmare, acţiunile vindicative vor fi mult mai usturătoare.

Violenţa, deşi reprezintă o măsură extremă, face şi ea parte din arsenalul elevului român. Se poate manifesta verbal (cel mai adesea) dar si fizic (în cazuri, totuşi, rare). Apare, de obicei, ca răspuns la acţiunile de anihilare extreme întreprinse de profesori: lucrari de control neanunţate, incercarea de eliminare a elevului român din propriu teritoriu – sala de clasă, ameninţări cu corigenţe, repetenţie, eliminare, exmatriculare.

Toate aceste metode ajută elevul român în lupta sa permanentă cu profesorul român. Ele, de asemenea, reprezintă bariere impotriva încercărilor profesorului român de a domestici această specie. Datorită lor, supravieţuirea elevilor români este asigurată. Atâta timp cat elevii români işi vor transmite din generaţie în generaţie aceste uimitoare metode de supravieţuire putem fi siguri că ei vor cutreiera liberi prin sălile şi pe coridoarele şcolilor din întreaga Românie.

47 responses to “Elevul român

  1. Si elevii de scoala primara ar fi interesanti de analizat. Am auzit ca mai toti au telefoane mobile …si traiesc povesti de dragoste cum nu ne-am imagina noi ca se poate pe la 8, 9 ani. 😀

  2. Paula, sunt convinsa ca asa e. dar, din pacate eu lucrez cu subspecia celor de liceu. scriu si eu despre lucruri la care ma mai pricep cat de cat… 😀

  3. Este vesnica lupta pentru supravietuire a speciei…oricare ar fi ea. 😆

  4. asa-i!
    pana acum si noi, profesorii, ne-am tinut tare. sa vedem ce-o mai urma…. 😀

  5. asta-i din ciclul „Tara te vrea prost”? din cate stiu, profesorii sunt pe cale de a castiga lupta. fiica-mea s-a cumintit… si va trece in curand in cealalta tabara 🙂

  6. ahaaaa, se da cu dusmanul!!! shame on her!

    glumesc, felicitari fetei! 😀

    dupa parerea mea, profesorii sunt pe cale sa piarda lupta. elevii vin cu intariri puternice: televiziunea, internetul… 😦

  7. 🙂 Cred ca fiecare categorie in parte ar trebui analizata pana la „os” incat sunt mult mai multe caracteristici la fiecare in parte :)! Asta e… asta ne e poporul, de aceea suntem unde suntem … imi spunea un prieten ieri … „VADIM frate, sa vina vadim si vine disciplina”! Cred ca are dreptate

  8. trebuie sa completez…
    ai scris un eseu, care in spatele umorului si a unei tristeti disimulate, are un adevar care doare. cum sa mearga invatamantul bine, cand un tampit va conduce ministerul? si e inconjurat de nemernici si talhari la drumu’ mare. si chestia asta se perpetueaza de decenii.
    eu am amitiri foarte frumoase cu invatatoarea mea, dar si cu alti multi profesori care m-au marcat prin sobrietate, inteligenta, bunatate, dragoste.
    dar acum cand vad corhoade de manelisti, rockeristi, messengeristi si altii, ma apuca dorul sa iau un kalasnikov in brate. suntem un popor pierdut.
    hmm… am scris prea mult.
    numai bine

  9. scuze, sunt hoarde*. si au inceput sa se organizeze, au filozofii de duzina pe care le promoveaza, fac adepti.
    cateodata, glumind, ma intreb: ce daca moare un emoist, sau un manelist da coltu’… totul se imparte la mai putini, deci creste nivelul de trai… sigur ca ma insel.
    revoltatu-m-as, dar nu stiu cum.

  10. PiticStyle si SkyRain, de unde atata inversunare?

    PiticStyle , despre profesori am tot scris (Profesor de profesor…, tabelul buclucas, burice goale si nazisti, cum sa vindeci durerea de cap!!!, ), trebuia sa ma apuc sa critic putin si elevii, nu? 😀

    SkyRain, nu te contrazic in ceea ce priveste ministru si ministerul. dar si ei, ca si emoistii si manelistii, ca si profesorii de doi lei sau medicii si judecatorii corupti, politistii grasi si spagari si etc…etc… isi au bine-mersi locul intr-o societate pe care si noi, astia „buni”, o construim cu sarg zi de zi.

    textul meu s-a vrut a fi ceva usurel si amuzant. cred ca usurel e dar mai putin amuzant. 😦

    tot ceea ce am descris eu exista si „pe vremea noastra” si unele din metode le-am practicat chiar si eu cu succes (mai putin faza cu violenta si imbolnavirea- eram mereu rumena in obrajori si nu ma credea nimeni). si nu eram nici emoista si nici manelista. si nici n-am ajuns sa invart hamburgeri intr-un restaurant fast food.

    de cand lumea si pamantul scoala a fost un loc urat de elevi. sunt convinsa ca ai amintiri frumoase cu invatatoarea ta dar, daca te-ar fi pus cineva sa alegi intre scoala si orice altceva, nu-mi spune ca ai fi ales scoala…

  11. ce-mi spunea ea e sfant si acum. intamplator, invatatoarea mea a fost si invatatoarea fiicei mele.
    te inseli, nu scoala e urata. relatia indusa de sistem e infricosatoare.
    dar daca vrei, hai sa ramanem la un text „amuzant”. chiar daca nu e.
    un etern inversunat cand e vorba despre copiii nostri.

    p.s. eu sunt coleg de facultate cu fiica-mea, doar ca eu sunt la a treia facultate, la engleza, in anul doi, iar ea termina anul acesta. noah, ca sa vezi de unde e inversunarea.

    cu mult drag 🙂

  12. deci asa se explica: mult prea mult timp petrecut in scoala! 😀

    si relatia indusa de sistem, si scoala, si programa, si faptul ca scoala nu prea mai are legatura cu se intampla in lume, si faptul ca parintii uita sa-si mai educe copiii…

    anyway, toata admiratia mea pentru setea ta de a invata. si mult succes fetei tale cu licenta si restul examenelor! 🙂

  13. multumim. hai ca ne-am luat cu vorba si nici macar n-am baut o bere rece… o sa mai trec pe-aici.
    numai bine si multa sanatate

  14. data viitoare te astept cu o bere rece. 🙂

    multumesc de trecere si te mai astept!

  15. nu vreau sa-ti influentez „jurnalul de bord”, dar ce ar fi sa scrii un eseu despre scoala adevarata, asa cum ai vrea sa fie? stiu ca ar fi ceva scifi, da’ noah, asa ca exercitiu. am scris si eu de cateva zile niste amintiri despre „liceul industrial”.
    e rece berea? 🙂
    numai bine, cu multa apreciere pentru simtul umorului

  16. acum nu stiu daca e rece pentru ca sunt in proces de dezghetare a frigiderului. dar ne descurcam noi 🙂

    e buna ideea ta doar ca in urmatoarele 2 saptamani voi fi bizi bizi rau de tot!! 😦

    si mi-s asa o lenesaaaaaaaa

    da’ vine ea vacanta acus-acus 😀

    multumesc pentru aprecieri 🙂

  17. Eu zic ca-i mai bine ca te ocupi de subspecia de liceu. Aia mici se bat cu cornulete si lapte, ceea ce e foarte messy.

  18. da, ai dreptate. mai bine la astia mari: se bat cu sticle de bere, se taie unii pe altii, pe ei insisi si pe profesori…. 😀

  19. funny post :p
    Frumos post. Eu ma intrebam daca profesorii nu s-au plictisit de atatea minciuni. Aici mie mi se pare o mare problema. Poate ca odata se intampla sa spui adevarul dar nimeni nu o sa te creada. Mie-mi pare rau ca profesorii generalizeaza. Eu de obicei nu mint. Nu mi-am scris, spun adevarul, iau 2. Nu e problema. Nu-mi place sa ma sclavesc in fata profesorului cu „va rog, promit ca data viitoare …”
    Se mai intampla sa am nevoie sa plec la ultimele ore, nu-mi da voie nimeni fara o cerere. Eu cred ca ma invoiesc de la ore de maxim 2, 3 ori pe an, si atunci nu-mi da voie. Iar altii se invoiesc de 2, 3 ori pe saptamana, si mereu le da voie. Ori ca sa scape de ei (ca stiu ca ar fi in stare sa-i pupe si piciorul profesorului pentru a le da voie) ori ca s-au obisnuit cu ei, stiu ca mereu se invoiesc.
    Si eu, cand chiar am o problema, nu-mi da voie.

    Deci mi se pare o mare mare problema. Profesorii in general generalizeaza. Nu reusesc sa invete fetele adevarate a copiilor. Sa stie ca acel copil, x, nu mint, iar celalalt, y, minte. Pacat!

  20. darky, eu una nu m-am plictisit de atatea minciuni. imaginatia elevului roman nu inceteaza a ma mira.

    si da, ai dreptate. elevii romani fac ca Petrica din povestea cu lupu’. cand au intr-adevar nevoie, nu-i mai crede nimeni. nici pe ei, chiulangii profesionisti, nici pe ceilalti, omuleti ca tine care ar vrea sa se invoiasca o data din ani in Paste.

    si, ca sa rezolv problema, eu procedez altfel: nu invoiesc niciodata pe nimeni! le dau voie sa plece doar ca le pun absenta. si le zic sa se descurce cu diriga lor. si, in felul asta, ii depistez pe cei care au cu adevarat probleme sau se simt cu adevarat rau. da…stiu…sunt rea, haina si cainoasa… 😦

  21. Oana,ce mai faci?Au inceput examenele,sau doar pregatirile pentru ….banchet?? 😆

  22. examenele inca n-au inceput, banchetul va fi saptamana viitoare. 🙂

  23. Sunt sigura ca esti ff ocupata si-mi lipsesc postarile tale pline de umor…. 😛

  24. daaa, sunt! 😦

    astia de la scoala nu s-au prins ce lenesa mi-s si se comporta cu mine ca si cum as fi o fiinta normala! tot trag de mine sa fac una alta….ca cica scrie in fisa postului. si plus ca maine si poimaine sunt zilele scolii si, drept urmare, tambalau mare: serbari, monografii, impodobit scoala, invitatii, scris discursuri, monografii, sesiuni de referate, carti de vizita…

    nuuuu, n-am facut eu tot, da’ de vreo saptamana ma muncesc astia cam 12 ore pe zi! s-au prins ca stiu cate ceva in corel draw si ca tastez repede… 😦

    ufff, m-am descarcat! 🙂

  25. am scris „monografii” special de doua ori, ca sa para mai multe. 😉

  26. 😛 😛 😛
    iar acum tu trebuie sa zici:..nu0i de ras,ca-i de plans 😆

  27. Hey.Buna…preia-mi mailul de la comment( banuiesc ca il poti vedea) si dami un reply cy linkul blogului tau.Trebuie sa-ti pun cateva intrebari.Daca vrei un feed- back din partea mea( ca vizitator), incearca sa lasi o portita de contactare.O zi minuanta.. oana

  28. Elisa, ce sens are sa ma/mai plang? acus vine vacanta!!!! si cine o sa doarma ca un boier pana la 10 si apoi o sa stea sa se gandeasca cum sa-si umple ziua? 😛

    fabeto, astept feedbackuri de la vizitatori chiar aici unde poate oricine lasa un comment. imi pare rau, nu vreau sa fac pe ciufuta dar ma irita cand cineva trage de mine sa fac niste lucruri care ar trebui sa vina de la sine.
    o zi minunata iti doresc si tie! 🙂

  29. hai vacanta, hai, las-o pe Oana sa-si depene povestile. ca asteapta feedback-uri si sta cu berea intr-un frigi neinghetat. eu am rabdare, ca si eu astept vacanta. si beau ceai de flori de munte :p
    oana, sper ca ne rezervi o ora pe zi in vacanta.
    stiu ca e mult, dar e pentru tine mai degraba…
    :p
    Numai bine
    P.S. nush cine a pus chestiile astea :p, nici nu stiu ce inseamna…

  30. SkyRain, e 5:50 dimineata si primul lucru pe care l-am citit azi a fost comentul tau. si m-a busit rasu’. si era sa stropesc tastatura cu cafea. si era sa ma inec cu cafea.
    asa ca te rog sa nu mai lasi commenturi haioase ca sa le gasesc eu dimineata. sau, macar pune si tu un avertisment…ceva: a nu se citi cu cafea in gura! interzis iubitorilor de cafea!

    planuri prea multe nu am vacanta asta asa ca am sa va rezerv cu mult mai mult decat o ora pe zi. 🙂

  31. elevul roman…din care face parte si generatia emo…se schimba lumea, fratilor!!!
    (oanooo, mi-i dor de tine!!!)

  32. aaa, oano, si eu astept concediul, il iau de abia la 1 iulie, sa dorm ca o boieruta pana tarziu, nu sa ma scol la 6 am zilnic… dar acum (de 3 zile) am un „bebe” mic acasa, si nu prea mai pot dormi de capul meu pana mai creste (vezi la mine in blog, Alfie!!) puuuuuup

  33. Bună, Oana, salut cu căldură postul ăsta, dinmai multe motive.
    Unu, foloseşti diacritice 🙂
    Doi, dă naştere unor întrebări
    Trei, e bun de submis la referate punct ro, să se bucure şi subspecia de ele.

    Întrebări: spui că profesorul român e cocoţat mai sus pe lanţul trofic decât elevul român. Să nu uităm însă că, privind lucrurile de la nivelul speciilor înaripate, elevul este un stadiu de dezvoltare al speciei românus românus din care profesorul face parte ca subspecie oleacă mai de rasă. Ei, când depăşeşte elevul stadiul ăsta, indiferent de modul în care se produce ruptura, conflictul cu profesorii fie se încheie (vezi exemplul fiicei lui SkyRain), fie ia cu totul alte forme.
    Există şi cazuri în care elevii se organizează în haite, uneori numite clase (ceea ce poate crea o doză de echivoc) şi atacă mai ales specimenele mai puţin adaptate de profesori.

    Când vorbeai de disimulare ai uitat să spui de elevii care deşi nu se prefac a fi morţi, chiar emană un miros de mortăciune.

    Sper că într-un capitol viitor din acest tratat în foileton vei studia şi cazurile uimitoare de elevi „domesticiţi” (mi-a plăcut la nebunie expresia), sau de profesori alienaţi de propria specie şi care reuşesc să convieţuiască în bună pace şi armonie cu duşmanul tradiţional, să îi adoarmă temporar ostilitatea instinctivă.

    Aş mai scrie dar deja e prea mult şi nu-mi mai citeşte nimeni coentariul, mai ales că de la a doua propoziţie devine cam incoerent 🙂

  34. draga Jamilla, sincera sa fiu, si mie mi-e dor de mine! dar nu mai e mult, de saptamana viitoare deja se simte miros de vacanta! 😀

    robert: nici nu stii cat m-am chinuit cu diacriticile alea, asa ca ma bucur sa-mi aprecieze cineva efortul! si eu care credeam ca nici macar nu se baga de seama….

    in ceea ce priveste elevul roman, ai mare dreptate: el nu reprezinta o subspecie, ci doar un stadiu de evolutie. dar lucrul acesta e o noua descoperire in stiinta si multa vreme nu s-a putut urmari evolutia lui ulterioara absolvirii liceului. noile cercetari facute cu ajutorul unor dispozitive moderne de urmarire (prin sateliti, chipuri…) au descoperit ca:

    – cu cat exemplarele afiseaza mai multa violenta in timpul liceului, cu atat au sanse mai mari ca, dupa absolvire, sa se transforme in membri de rang inferior ai speciei românus românus, unii din ei fiind chiar expulzati de ceilalti si fiind nevoiti sa incerce sa supravietuiasca in medii ostile numite generic „inchisori”

    – daca exemplarele dau dovada de obedienta si se dovedesc a fi usor de domesticit, au sanse mai mari ca, dupa absolvire, sa se integreze usor in comunitate (vezi cazul fericit al fiicei lui SkyRain)

    – majoritatea exemplarelor dau dovada de puternice instincte sexuale inca din stadiu de evolutie ca elev si astfel, imediat ce ating stadiul superior de adult, incep sa se procreeze

    studiul e mult prea vast pentru a putea fi acoperit intr-un amarat de comentariu. promit sa vin cu completari as soon as possible!

    multumesc de trecere! 🙂

  35. oano, hai k mai e putin si iti vine vacanta!

  36. daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!! 😀

  37. Oana,nu ti-ai facut timp nici sa-ti alegi o floare de la mine…Stiu ca n-ai timp,dar mai lasa-i si pe copii sa invete si singuri,ca nu poti tu sa le torni acum cu palnia (asa se zice).
    Te astept sa te relaxezi…am trandafiri frumosi.Paa!
    Sa ai o Duminica placuta! 🙂

  38. Elisa, nu e vorba de turnat cu palnia…nu e vorba nici macar de scoala. am musafiri. am avut si uichendul trecut. dar gata! de saptamana viitoare I’m back! 🙂

  39. caut tastatura stropita cu cafea, desene originale, rog scurt istoric. Oana stie de ce 🙂 hai vacanta

  40. am uitat: interzis bautorilor de cafea dimineata la cinci. dar cred ca e prea tarziu postul meu. voi avea mai multe tastaturi de unde sa aleg? :p

  41. Foarte tare articol:))Bravo

  42. SkyRain, mai zi o data „hai vacanta!” poate vine mai repede!

    Amlullaby, multumesc, te mai astept pe aici. 🙂

  43. Imi place cum scrii 😉
    As fi vrut sa fii profa’ mea, cred ca m-as fi indragostit de tine …la figurat… ;))
    Dar, deocamdata ma bucur ca am scapat de invatamantul preunversitar, de care ma plictisisem inca dintr-a 8-a, din motive care se regasesc prin articolul tau… Sunt proaspat absolventa de liceu… acum ramane bacu’ …sa vedem care pe care… :-B >:) 😛
    Sper ca nu te jignesc ca-ti vb la per tu …oricum, nu esti profa’ mea ;))
    Toate cele bune iti doresc, Dumnezeu sa-ti ajute! O:-) 🙂 😉

  44. hmm naspa …dc numai atatea emoticoane?!
    😦 😛

  45. iustina ma bucur ca ti-a placut si ma mai bucur ca nu ti-am fost profa: n-as fi stiut cum sa ma descurc cu dragostea ta! just kidding 😛

    bafta multa la bac si sunt convinsa ca ai sa-i vii de hac din doua, trei miscari. 🙂

    am elevi care se mai scapa si ma tutuiesc. ma zburlesc la ei si ei se scuza vizibil jenati de gafa tocmai comisa. ceea ce nu stiu ei e ca, adanc in sufletelul meu, eu ma bucur. o iau ca pe un semn ca i-am atins undeva dincolo de relatia aia scortoasa prof-elev si ca ei se simt destul de comfortabil in preajma mea incat sa poata sa aiba astfel de scapari. si, contrar asteptarilor, rareori se intampla sa mai sara calul, sa-si permita mai mult decat as vrea eu sa-si permita.

    in ceea ce ii priveste pe vizitatorii blogului meu, ar fi si culmea sa-mi vorbeasca cu pronumele de politete. pe internet suntem toti egali! 🙂

    te mai astept pe aici! 🙂

  46. Tehnicile se transmit din generatie in generatie, dar fiecare generatie aduce imbunatatiri!

  47. si sa nu uitam de high tech-ul la care generatiile de azi au acces: metode noi de copiat, referate luate de-a gata de pe referate punct ro….. 🙂

Lasă un răspuns

