amintiri comuniste

ceausescu.JPG

cand a venit revolutia aveam 16 ani. asta inseamna ca mi-am petrecut copilaria si adolescenta in comunism. as vrea sa spun ca a fost urat, ca Ceausescu mi-a furat copilaria dar n-as fi dreapta.

totusi, imi amintesc foarte bine cozile la carne, batranele care stateau la coada pe scaunele de la 3 dimineata ca sa prinda un litru de lapte indoit cu apa, cartofiadele la care ne munceau ca pe hotii de cai pana prin noiembrie, Daciada, Cantarea Romaniei, uniforma de pionier, carnetul de UTC-ist, plenarele UTC, Tezele din Aprilie (habar n-am ce-s alea), treapta a doua, ingrozitorul spray Mozaic, sapunul Oana (hi hi hi), zaharul candel, gumela (la care mestecam pana ne dureau falcile, desenele animate cu Mihaela, cele cu Lolek si Bolek, „Stejar, extrema urgenta„, „Lumini si umbre„, cordeluta de plastic care ma strangea ingrozitor, uniforma bleumarin de liceean, „Liceenii„, sosetele trei sferturi rulate pana la glezne ca sa fim cochete (???), prima mea bicicleta: Pegas, bateria de la masina pe care tata o adusese in casa ca sa alimenteze cateva beculete chioare aprinse in orele lungi cand nu aveam lumina, lampa cu gaz stearsa bine de tot de bunicul meu si folosita tot in orele in care Ceausescu ne oprea lumina, opaite facute din borcanase, capace de borcane gaurite si fitile facute din fir de vata, cartela de paine din carton perforat, frigul ingrozitor din casa si mirosul de gaze arse de la cuptorul aragazului lasat aprins ca sa ne incalzim, sambetele cand mergeam la scoala si ni se parea normal, bibeloul cu betivul pe banca si damigeana in mana, telejurnalul, casetele video titrate de Irina Nistor, „Rambo”, filmele cu Bruce Lee si multe altele vazute la un video amarat intr-o camera cu multa lume, teleenciclopedia, „Maria Mirabela„, „Vizitatorii” (mai stiti? puneau o pastila si putina apa si, dupa multe transformari rapide se schimba intr-o masa copioasa…cel putin atat mai stiu eu din serialul ala), „Arabela” (cu inelul fermecat, vrajitorul Rumburak…)

gata, eu nu mai stiu dar poate mai stiti voi.

oricum, a fost frumos! poate pentru ca eram noi mici si nu realizam grozavia dictaturii si a saraciei.

post inspirat de painea uda cu zahar a lui Mazgalici

26 responses to “amintiri comuniste

  1. o duminica masinile cu sot, una – masinile fara sot. ce buna ar fi asta si acum :))

  2. daaa, uitasem de asta!
    mai zi daca-ti mai amintesti.

  3. matricola, tineri in lupta, omul din atlantis, lanternele tiger, hotii si vardistii, lumini si umbre. ma rog 🙂
    daca ti-ar fi zis cineva atunci ca in 2008 o sa fie sumitul nato la bucuresti si o sa fie haos cu transportul si cu locurile de parcare, nu-l injurai de tot neamu’? 🙂

  4. uitasem de omul din atlantis. juca Bobby din Dallas, nu?
    nu stiu de lanternele tiger.

    si nu, nu l-as fi injurat, as fi zis bine c-am scapat de comunism! 🙂

  5. mi-am mai adus aminte de Ciresarii, Racheta alba, Pistruiatul…..

  6. ” Toate panzele sus” si puii aia rebegiti de avicola „petreusi” si ……..”trei culori cunosc pe lume ” la inceput de ore si la sfarsit, …..orele de invatamant politic in care citeam cuvantarile lui Ceausescu de de la congresele idioate si orele de „csp”…. defilarile de 23 august ………… bai Oana chiar esti o CIUDATA ……si cica suntem prietene ……

  7. draga Irina

    cica…cin’ se-aseamana, se-aduna! 😛

    ce e csp? ca eu nu mai stiu….

  8. cu alte cuvinte 2 ciudate ++++ celelalte prietene comune …….Te spun ca le-ai facut ciudate !!!!!!!
    Ce era „csp” da tu crezi ca mai stiu ……….. nu-i destul ca am promovat ……oricum era ceva cu constitutia cred (clasa aIXa)…….in locul logicei de acum ………apropo …oare de-aia nu avem noi logica acum????????

  9. te rog sa vorbesti doar pentru tine, da?
    PARACIOASO!!!

  10. Ti se pare ca tu stai mai bine la capitolul logica????????”am o veste pt tine” (citat Valerian Stan )………….Te inseli draga mea …….cin se seamana se aduna!!!!!!!!!!!! (citat dintr-o clasica in viata )HI! Hi!

  11. ok ok….
    azi am aflat ca nu e bine sa contrazici o femeie (de la Mazgalici citire). cica e bine s-o lasi pana se contrazice singura.

  12. sa stii ca sunt prudenta si constanta …..nu ma contrazic prea des da’ tu poti sa stai la cotitura
    Am uitat sa mentionez ceva la nostalgiile tale comuniste : au fost cateva filme absolut geniale la sfarsitul anilor 80 : „Pas in doi” ; „Rochia alba de dantela” ; „Noiembrie ultimul bal ” …….si chiar merita vazute, mai ales „Pas in doi” care a circulat in occident ilicit pe casete video ca nu i-au dat voie sa mearga la Canes

  13. Poti gasi astfel de „amintiri” cautand in Google „Scrisori pentru generatia noastra” si „Nascuti in anii …”.
    E plin de intoarceri in trecut ! 🙂

  14. Eu îi ţin minte pe Pif şi Hercule, puţin mai încoace de nebunie 😀

  15. daaaa, si eu tin minte plasturele lui Pif. Pif era motanul, nu?

  16. Claudiu Mirica – fostul Stigma – aparut la Maruta imbracat in pionier! Super cool. e si un filmulet pe youtube. uite o poza si aici!

    http://claudiusfriends.blogspot.com/

    ciao!

  17. am vazut. draguta poza! 🙂

  18. 2 in teza la economie politica, si transformat in 3 dupa exprimarea nemultumirii…
    A propos, csp era cunostinte social politice, se studia intr-a zecea.
    Plenara largita a CC al PCR…
    Mai tin minte un citat din discursurile lui Ceausescu, afisat in cabinetul de istorie, citat pe care ar fi bine sa-l tina minte toti politicienii nostri: „Oare cum s-ar simti un popor care nu si-ar cunoaste istoria? N-ar fi ca un copil care nu si-ar cunoaste parintii?[…]”.
    Magnetofonul Maiak 205 care ne asigura muzica la reuniunile scolare cu ajutorul unui amplificator artizanal de 2 x 100 w, dar foarte bine realizat, competitiile intre clase; mai tarziu serviciul militar cu ZFR etc. Dar toate astea te faceau sa simti ca traiesti, te faceau sa iubesti viata, iar oamenii erau mai veseli. Cand ieseam la o bere spuneam bancuri, discutam vrute si nevrute, dar in nici un caz despre problemele de la munca, asta chiar daca ieseam cu colegii de munca, lucru care azi pare de neconceput.
    Chitara cu care ieseam in fiecare seara in parc si melodiile de la cenaclu pe care le cantam impreuna cu prietenii…

  19. de P.T.A.P. a pomenit cineva? Pregatirea tineretului pentru apararea patriei. ore in care scriam dupa dictare pagini intregi. dar, odata, ne-a dus la trageri. au venit si niste soldati care sa ne invete cum sa tragem cu pustile alea cu aer comprimat. si soldatelul meu era asa frumos ca nici naiba nu mai auzea instructiunile pe care mi le zicea el acolo. asa ca nici macar tinta nu am nimerit-o. bine ca nu am ranit pe cineva! 🙂

  20. Partea trista nu e aceea ca a fost frumos pentru noi, copiii. Eram copii. Partea trista e ca a fost frumos pentru unii oameni maturi. Iar partea tragica e ca petnru unii dintre cei care a fost urit, azi tinjesc dupa acele vremuri.

    Uitam prea repede trecutul si ne refugiem in mirajul lui atunci cind dam de greu in prezent, in loc sa facem ceva sa schimbam prezentul…

  21. Bogdan, pe mine cand ma apuca nostalgiile, ma gandesc la o faza pe care am vazut-o la o coada la carne…cred: unei femei i s-a smuls cercelul din ureche cu o bucatica de ureche. eram copil pe vremea aia dar tot imi amintesc groaza si dezgustul pe care le-am simtit cand mi-am dat seama ce animale pot deveni oamenii. 😦

  22. Salutare Oana! Sunt autorul romanului „Coada” aparut de curand la Editura Cartea Romaneasca. Daca as fi stiut de blogul tau, ce bine mi-ar fi prins! Pentru ca romanul e despre aproape toate lucrurile cuprinse mai sus (si in plus despre o coada fabuloasa care dureaza 12 luni si la care se petrec nunti, aniversari, decese, adica viata pur si simplu).
    Spun „aproape” pentru ca, dupa ce ti-am citit pagina, mi-am dat seama ca mi-au mai scapat cateva 🙂 .
    Voiam sa te felicit pentru toate cele adunate aici!
    Daca ai chef sa arunci o privire, am facut cartii un blog :
    http://romanulcoada.wordpress.com/.

    Cu bine,

    Dragos Voicu

  23. Cred ca ai uitat prima dragoste!

  24. cum sa uit? ia citeste aici:

    Primul sarut

  25. ma poate ajuta cineva sunt elev in clasa a 7a si stie vreunul dinter voi cum se descarca un referat despre comunism?????????

  26. Chiar aseara vorbeam cu sotul meu…si ne-am adus aminte de ,,,vremurile acea,,,de spray-ul mozaic care mirosea oribil,de luciul de buze atractiv in cutiuta alba cand era pe terminate le scoteai cu degetul…de lacul fixativ care avea o teava de metal si prin aia suflam lacul din sticluta.Rimelul in cutie alba ..cred ca de la farmec ,parfumul Bucuresti preferata lui mama!!!!A fost un sentiment …special, sa ne aducem aminte!!

Lasă un comentariu